Opi­nia Rzecz­nicz­ki Gene­ral­nej w spra­wie C‑471/24 — triumf kon­su­men­tów czy ban­ków?

Spis treśći

W dniu 11 wrze­śnia 2025 r. Rzecz­nicz­ka Gene­ral­na Try­bu­na­łu Spra­wie­dli­wo­ści Unii Euro­pej­skiej przed­sta­wi­ła opi­nię w spra­wie C‑471/24, któ­ra zosta­ła zaini­cjo­wa­na poprzez pyta­nia pre­ju­dy­cjal­ne skie­ro­wa­ne do TSUE przez Sąd Okrę­go­wy w Czę­sto­cho­wie.

Przy­po­mnij­my, że w ramach tego postę­po­wa­nia Sąd Okrę­go­wy w Czę­sto­cho­wie zadał TSUE nastę­pu­ją­ce pyta­nia praw­ne:

  1. Czy art. 1 ust. 2 dyrek­ty­wy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwiet­nia 1993 r. w spra­wie nie­uczci­wych warun­ków w umo­wach kon­su­menc­kich 1  nale­ży inter­pre­to­wać w ten spo­sób, że pozwa­la on na bada­nie posta­no­wień umow­nych doty­czą­cych zmien­ne­go opro­cen­to­wa­nia w opar­ciu o wskaź­nik refe­ren­cyj­ny WIBOR?
  2. W przy­pad­ku pozy­tyw­nej odpo­wie­dzi na pyta­nie pierw­sze, czy art. 4 ust. 2 dyrek­ty­wy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwiet­nia 1993 r. w spra­wie nie­uczci­wych warun­ków w umo­wach kon­su­menc­kich nale­ży inter­pre­to­wać w ten spo­sób, że pozwa­la on na bada­nie posta­no­wień umow­nych doty­czą­cych zmien­ne­go opro­cen­to­wa­nia w opar­ciu o wskaź­nik refe­ren­cyj­ny WIBOR?
  3. W przy­pad­ku pozy­tyw­nej odpo­wie­dzi na pyta­nie pierw­sze i dru­gie, czy art. 3 ust. 1 dyrek­ty­wy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwiet­nia 1993 r. w spra­wie nie­uczci­wych warun­ków w umo­wach kon­su­menc­kich nale­ży inter­pre­to­wać w ten spo­sób, że zapi­sy umo­wy doty­czą­ce zmien­ne­go opro­cen­to­wa­nia w opar­ciu o wskaź­nik refe­ren­cyj­ny WIBOR moż­na trak­to­wać jako sto­ją­ce w sprzecz­no­ści z wymo­ga­mi dobrej wia­ry i powo­du­ją­ce zna­czą­cą nie­rów­no­wa­gę wyni­ka­ją­cych z umo­wy praw i obo­wiąz­ków stron ze szko­dą dla kon­su­men­ta, z uwa­gi na nie­wła­ści­we poin­for­mo­wa­nie kon­su­men­ta odno­śnie nara­że­nia na ryzy­ko zmien­nej sto­py pro­cen­to­wej, w tym w szcze­gól­no­ści nie­wska­za­niu w jaki spo­sób usta­la się wskaź­nik refe­ren­cyj­ny będą­cy pod­sta­wą usta­la­nia zmien­ne­go opro­cen­to­wa­nia i jakie wąt­pli­wo­ści są zwią­za­ne z jego nie­tran­spa­rent­no­ścią oraz nie­rów­no­mier­ny roz­kład tego ryzy­ka na stro­ny umo­wy?
  4. W przy­pad­ku pozy­tyw­nej odpo­wie­dzi na wcze­śniej­sze pyta­nia, czy art. 6 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1 i 2 zda­nie 2 oraz art. 2 dyrek­ty­wy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwiet­nia 1993 r. w spra­wie nie­uczci­wych warun­ków w umo­wach kon­su­menc­kich nale­ży inter­pre­to­wać w ten spo­sób, iż w przy­pad­ku uzna­nia za nie­uczci­we posta­no­wie­nia umow­ne­go doty­czą­ce­go zmien­ne­go opro­cen­to­wa­nia w opar­ciu o wskaź­nik refe­ren­cyj­ny WIBOR moż­li­wym jest dal­sze funk­cjo­no­wa­nie umo­wy, w któ­rej wyso­kość opro­cen­to­wa­nia kwo­ty kapi­ta­łu kre­dy­tu będzie się opie­ra­ła na dru­gim skład­ni­ku usta­la­ją­cym wyso­kość opro­cen­to­wa­nia zawar­tym w umo­wie, to jest sta­łej mar­ży ban­ku, co spo­wo­du­je zmia­nę opro­cen­to­wa­nia kre­dy­tu ze zmien­ne­go na sta­łe?

Na wnio­sek TSUE, opi­nia Rzecz­nicz­ki Gene­ral­nej ogra­ni­czy­ła się do odpo­wie­dzi na trzy pierw­sze pyta­nia.

Na wstę­pie war­to zazna­czyć, że opi­nia Rzecz­nicz­ki Gene­ral­nej TSUE odno­si się do kre­dy­tu zawar­te­go w dniu 01 sierp­nia 2019 r., czy­li już po wej­ściu w życie unij­ne­go Roz­po­rzą­dze­nia BMR regu­lu­ją­ce­go dzia­ła­nie wskaź­ni­ków refe­ren­cyj­nych, takich jak WIBOR. Co wię­cej, w chwi­li pod­pi­sa­nia umo­wy będą­cej przed­mio­tem pro­ce­su WIBOR był już wpi­sa­ny na listę klu­czo­wych wskaź­ni­ków refe­ren­cyj­nych (od 22 mar­ca 2019 r.). Trze­ba pamię­tać, że wcze­śniej (tj. przed 2018 r.) bra­ko­wa­ło tak szcze­gó­ło­wych unij­nych regu­la­cji – dla­te­go wnio­ski z opi­nii mogą mieć jesz­cze więk­sze zna­cze­nie dla umów zawar­tych przed 2018 r., czy­li sprzed wej­ścia w życie Roz­po­rzą­dze­nia BMR.

Opi­nia Rzecz­nicz­ki Gene­ral­nej TSUE do pyta­nia nr 1

Pierw­sze pyta­nie doty­czy­ło tego, czy zapi­sy umów kre­dy­to­wych odwo­łu­ją­ce się do WIBOR‑u mogą być bada­ne pod kątem nie­uczci­wych warun­ków w świe­tle unij­nej dyrek­ty­wy kon­su­menc­kiej.

Zgod­nie z tre­ścią art. 1 ust. 2 Dyrek­ty­wy 93/13, Warun­ki umo­wy odzwier­cie­dla­ją­ce obo­wią­zu­ją­ce prze­pi­sy usta­wo­we lub wyko­naw­cze oraz posta­no­wie­nia lub zasa­dy kon­wen­cji mię­dzy­na­ro­do­wych, któ­rych stro­ną są Pań­stwa Człon­kow­skie lub Wspól­no­ta, zwłasz­cza w dzie­dzi­nie trans­por­tu, nie będą pod­le­ga­ły prze­pi­som niniej­szej dyrek­ty­wy – w razie uzna­nia, że posta­no­wie­nia umów kre­dy­to­wych, któ­re odno­szą się do WIBOR‑u, odzwier­cie­dla­ją obo­wią­zu­ją­ce prze­pi­sy usta­wo­we lub wyko­naw­cze (kra­jo­we lub unij­ne), w ogó­le nie pod­le­ga­ły­by one kon­tro­li abu­zyw­no­ści na pod­sta­wie dyrek­ty­wy kon­su­menc­kiej.

Rzecz­nicz­ka Gene­ral­na z powo­ła­niem na wyrok TSUE z dnia 10 czerw­ca 2021 r., sygn. C‑609/19, nie mia­ła wąt­pli­wo­ści – takie klau­zu­le nie wyni­ka­ją wprost z prze­pi­sów pra­wa (pol­ska usta­wa o kre­dy­cie hipo­tecz­nym nie naka­zu­je sto­so­wa­nia kon­kret­ne­go wskaź­ni­ka refe­ren­cyj­ne­go) i pod­le­ga­ją oce­nie pod wzglę­dem abu­zyw­no­ści. Pod­kre­śli­ła też, że ani pol­skie, ani unij­ne prze­pi­sy nie naka­zu­ją sto­so­wa­nia wła­śnie WIBOR‑u – moż­li­we są tak­że inne wskaź­ni­ki, jak np. WIRON czy POLONIA. Ozna­cza to, że WIBOR w umo­wach kre­dy­to­wych nie jest „z góry narzu­co­ny” i może być kwe­stio­no­wa­ny przez kon­su­men­tów.

Opi­nia Rzecz­nicz­ki Gene­ral­nej TSUE do pyta­nia nr 2

Dru­gie pyta­nie doty­czy­ło tego, czy ban­ki muszą w spo­sób przej­rzy­sty infor­mo­wać klien­tów o WIBOR-ze w kre­dy­tach hipo­tecz­nych.

Zgod­nie z tre­ścią art. 4 ust. 2 Dyrek­ty­wy kon­su­menc­kiej, Oce­na nie­uczci­we­go cha­rak­te­ru warun­ków nie doty­czy ani okre­śle­nia głów­ne­go przed­mio­tu umo­wy, ani rela­cji ceny i wyna­gro­dze­nia do dostar­czo­nych w zamian towa­rów lub usług, o ile warun­ki te zosta­ły wyra­żo­ne pro­stym i zro­zu­mia­łym języ­kiem. Jak wyni­ka z tre­ści powyż­sze­go prze­pi­su Dyrek­ty­wy kon­su­menc­kiej, oce­ny posta­no­wie­nia umo­wy (np. kre­dy­tu) w kon­tek­ście tej dyrek­ty­wy nie pro­wa­dzi się, jeśli posta­no­wie­nie to doty­czy głów­ne­go przed­mio­tu umo­wy i zosta­ło wyra­żo­ne pro­stym i zro­zu­mia­łym języ­kiem.

Rzecz­nicz­ka Gene­ral­na potwier­dzi­ła, że klau­zu­le doty­czą­ce WIBOR‑u doty­czą wpraw­dzie głów­nych świad­czeń kre­dy­to­bior­cy, ale mogą być oce­nia­ne pod kątem nie­uczci­wo­ści, jeśli nie są jasne i zro­zu­mia­łe (posta­no­wie­nia te muszą speł­niać tzw. wymóg przej­rzy­sto­ści).

Tzw. wymóg przej­rzy­sto­ści jest w oce­nie Rzecz­nicz­ki Gene­ral­nej TSUE speł­nio­ny wte­dy, gdy kre­dy­to­daw­ca w spo­sób pre­cy­zyj­ny i dokład­ny poin­for­mu­je kon­su­men­ta o:

  • nazwie wskaź­ni­ka refe­ren­cyj­ne­go;
  • nazwie admi­ni­stra­to­ra;
  • poten­cjal­nych kon­se­kwen­cjach wyni­ka­ją­cych ze sto­so­wa­nia tego wskaź­ni­ka, by umoż­li­wić osza­co­wa­nie cał­ko­wi­te­go kosz­tu kre­dy­tu.

Rzecz­nicz­ka zazna­czy­ła, że samo wska­za­nie WIBOR‑u jako pod­sta­wy zmia­ny opro­cen­to­wa­nia nie wystar­czy – infor­ma­cje prze­ka­zy­wa­ne przez kre­dy­to­daw­cę muszą w peł­ni ujaw­niać zasto­so­wa­ną meto­dę i głów­ne ele­men­ty powo­du­ją­ce waha­nie staw­ki wskaź­ni­ka i nie mogą powo­do­wać znie­kształ­co­ne­go obra­zu cha­rak­te­ru wskaź­ni­ka.

Klien­ci muszą zatem rozu­mieć mecha­nizm usta­la­nia zmien­ne­go opro­cen­to­wa­nia i ryzy­ka z nim zwią­za­ne. Jak słusz­nie zauwa­żył bowiem Try­bu­nał w wyro­ku o sygn. C‑125/18 z dnia 03 mar­ca 2020 r. „Dyrek­ty­wę 93/13 w spra­wie nie­uczci­wych warun­ków w umo­wach kon­su­menc­kich, a w szcze­gól­no­ści jej art. 4 ust. 2 i art. 5, nale­ży inter­pre­to­wać w ten spo­sób, że w celu speł­nie­nia wymo­gu przej­rzy­sto­ści warun­ku umow­ne­go usta­la­ją­ce­go zmien­ną sto­pę pro­cen­to­wą w ramach umo­wy o kre­dyt hipo­tecz­ny waru­nek ten powi­nien nie tyl­ko być zro­zu­mia­ły pod wzglę­dem for­mal­nym i gra­ma­tycz­nym, ale rów­nież umoż­li­wiać, by wła­ści­wie poin­for­mo­wa­ny oraz dosta­tecz­nie uważ­ny i roz­sąd­ny prze­cięt­ny kon­su­ment był w sta­nie zro­zu­mieć kon­kret­ne dzia­ła­nie meto­dy obli­cza­nia tej sto­py pro­cen­to­wej i osza­co­wać tym samym w opar­ciu o jed­no­znacz­ne i zro­zu­mia­łe kry­te­ria poten­cjal­nie istot­ne kon­se­kwen­cje gospo­dar­cze takie­go warun­ku dla swo­ich zobo­wią­zań finan­so­wych. Na ele­men­ty szcze­gól­nie istot­ne dla oce­ny, jakiej powi­nien doko­nać sąd kra­jo­wy w tym wzglę­dzie, skła­da­ją się z jed­nej stro­ny oko­licz­ność, czy ze wzglę­du na publi­ka­cję spo­so­bu obli­cza­nia wspo­mnia­nej sto­py pro­cen­to­wej głów­ne ele­men­ty doty­czą­ce obli­cza­nia tej sto­py są łatwo dostęp­ne dla każ­dej oso­by zamie­rza­ją­cej zawrzeć umo­wę o kre­dyt hipo­tecz­ny, oraz z dru­giej stro­ny dostar­cze­nie infor­ma­cji na temat zmian w prze­szło­ści tego wskaź­ni­ka, na pod­sta­wie któ­re­go obli­cza­na jest ta sto­pa pro­cen­to­wa”.

Pro­blem nie leży zatem w samej meto­dzie usta­la­nia wskaź­ni­ka (ta jest regu­lo­wa­na prze­pi­sa­mi roz­po­rzą­dze­nia BMR i nie była nawet pod­wa­ża­na pod­czas roz­pra­wy przed TSUE), lecz w bra­ku infor­ma­cji dla kre­dy­to­bior­ców, któ­rzy nie byli w sta­nie osza­co­wać, jak zmia­ny WIBOR‑u wpły­ną na ich zobo­wią­za­nia.

Opi­nia Rzecz­nicz­ki Gene­ral­nej TSUE do pyta­nia nr 3

Trze­cie pyta­nie doty­czy­ło tego, czy klau­zu­le odno­szą­ce się do WIBOR‑u mogą być uzna­ne za nie­uczci­we ze wzglę­du na brak wystar­cza­ją­cych infor­ma­cji dla kon­su­men­ta i nie­rów­no­mier­ne roz­ło­że­nie ryzy­ka mię­dzy stro­na­mi.

Zgod­nie z tre­ścią art. 3 ust. 1 dyrek­ty­wy kon­su­menc­kiej, warun­ki umo­wy, któ­re nie były indy­wi­du­al­nie nego­cjo­wa­ne, uzna­je się za nie­uczci­we, jeśli sto­jąc w sprzecz­no­ści z wymo­ga­mi dobrej wia­ry, powo­du­ją zna­czą­cą nie­rów­no­wa­gę wyni­ka­ją­cych z umo­wy praw i obo­wiąz­ków stron ze szko­dą dla kon­su­men­ta.

Rzecz­nicz­ka Gene­ral­na pod­kre­śli­ła, że sąd kra­jo­wy musi oce­nić, czy posta­no­wie­nie umow­ne odno­szą­ce się do WIBO­Ru powo­du­je znacz­ną nie­rów­no­wa­gę praw i obo­wiąz­ków i czy kon­su­ment, dys­po­nu­jąc peł­ny­mi infor­ma­cja­mi, speł­nia­ją­cy­mi wymóg przej­rzy­sto­ści, zgo­dził­by się na taki zapis w trak­cie indy­wi­du­al­nych nego­cja­cji.

Co ozna­cza opi­nia Rzecz­nicz­ki Gene­ral­nej TSUE dla „zło­tów­ko­wi­czów”?

Reasu­mu­jąc, nale­ży zauwa­żyć, że wbrew nar­ra­cji ban­ków opi­nia Rzecz­nicz­ki Gene­ral­nej TSUE jest korzyst­na dla kre­dy­to­bior­ców – wska­zu­je, że brak jasnych infor­ma­cji o WIBOR-ze i ryzy­ku zmien­ne­go opro­cen­to­wa­nia może uczy­nić klau­zu­lę zmien­ne­go opro­cen­to­wa­nia abu­zyw­ną. Pro­blem nie leży bowiem w samej meto­dzie usta­la­nia WIBOR‑u, lecz w tym, że ban­ki nie infor­mo­wa­ły klien­tów o kon­se­kwen­cjach sto­so­wa­nia tego wskaź­ni­ka refe­ren­cyj­ne­go i spo­so­bie jego wyli­cza­nia, co zna­czą­co ogra­ni­cza­ło świa­do­me podej­mo­wa­nie decy­zji przez kon­su­men­tów.

Jeśli masz kre­dyt zło­tów­ko­wy opar­ty o WIBOR i zasta­na­wiasz się, czy Two­ja umo­wa może zawie­rać nie­do­zwo­lo­ne posta­no­wie­nia – war­to spraw­dzić swo­ją sytu­ację praw­ną.

Skon­tak­tuj się z naszym zespo­łem, któ­ry pro­wa­dzi pozwy o WIBOR w War­sza­wie oraz pozwy o WIBOR w Rado­miu, Łodzi, Kiel­cach i Lubli­nie – pomo­że­my Ci oce­nić moż­li­wo­ści unie­waż­nie­nia lub mody­fi­ka­cji umo­wy kre­dy­to­wej.

Mag­da­le­na Toma­la, rad­ca praw­ny

udostępnij: